Nederlands wagenpark
1894 - 1980
|
Jaar
|
|
|
1894
|
1e Auto in Nederland
|
Baron Van Zuijlen Van Nijevelt
|
|
|
|
1897
|
1e Nederlands gebouwde auto
|
Eysink, Amersfoort, bouwd de 1e Nederlandse auto met benzinemotor
|
|
|
|
1898
|
1e Nederlandse autonummer
|
De heer Van Dam was in het bezit van autonummer 1 en 2
|
|
|
|
1899
|
68 auto's in Nederland
|
Haagsche Courant meld dat er 68 auto's in Nederland rijden
|
|
|
|
1900
|
Delahaye
|
Michiel de Groot koopt zijn 1e auto een Delahaye via Dhr P.J. Adrian
|
1900
|
Rijwielen en automobielen
|
MJ de Groot Handel in rijwielen en automobielen
|
1900
|
190
|
Geregistreerde en ongeregistreerde personenwagens
|
|
|
|
1901
|
1e Tilburgse autonummer 6
|
Jos Bogaers Swagemakers textielfabrikant Tilburg
|
|
|
|
1902
|
1e Tilburgse Garage & Importeur
|
Eerste Tilburgsche Automobielen Garage MJ de Groot & Zoon
|
|
|
|
1906
|
1e Tilburgse Persoonskenteken N9
|
Dhr Van den Brekel, Willem II Straat heeft 1e persoonsgebonden kenteken
|
1906
|
1.400
|
Persoonsgebonden geregistreerde kentekens
|
|
|
|
1910
|
2.100
|
Personenwagens
|
|
|
|
1920
|
10.000
|
Mijlpaal
|
|
|
|
1930
|
67.000
|
Hierin is de voorraad nieuwe en gebruikte auto's bij de dealers opgenomen
|
|
|
|
1940
|
100.000
|
Mijlpaal
|
|
|
|
1945
|
30.000
|
Gedurend WW II werden er door de duitsers vele auto's geconfiskeerd
|
|
|
|
1950
|
140.000
|
Personenwagens
|
|
|
|
1955
|
268.000
|
Eenheden
|
|
|
|
1960
|
522.000
|
Eenheden
|
|
|
|
1965
|
1.272.000
|
Eenheden
|
|
|
|
1970
|
2.405.000
|
Eenheden
|
|
|
|
1975
|
3.289.000
|
Eenheden
|
|
|
|
1980
|
4.240.000
|
Eenheden
|
|
|
|
Heden
|
7.800.000
|
Circa ter info
|